Načítavam

Labeling - štítkovanie pneumatík podľa EU

Labeling - štítkovanie pneumatík podľa EU

Štítok EÚ na označenie pneumatík zahŕňa dôležité informácie o jednotlivých pneumatikách z pohľadu bezpečnosti a vplyvu na životné prostredie. Pomôže porovnať pneumatiky z hľadiska priľnavosti na mokrom povrchu, úspory paliva a hluku.

Od mája 2021 nadobúda platnosť nariadenie (EÚ) 2020/740, ktoré mení spôsob označovania pneumatík.

EU štítok pneumatík.png

Čo sa zmenilo od 1.mája 2021 ?

1. QR kód – všetky informácie, ktoré boli o pneumatike nahrané do Európskej databázy výrobkov, bude možné stiahnuť pomocou QR kódu na štítku pneumatiky.
2. Nové energetické symboly lepšie naznačujú, že palivová úspornosť je použiteľná pre vozidlá so spaľovacím motorom aj pre elektrické vozidlá.
3. Odstupňovanie tried sa zúžilo na A až E namiesto starej stupnice A až G.
4. Hladina hluku sa tiež bude označovať písmenami A až C. Prípustné budú hladiny A a B, hladina C nebude prípustná. Uvádzať sa bude aj číselná hodnota v dB.
5. Pribudne symbol na použitie pneumatiky v zime – Alpský symbol. Tu sa stretávame s novinkou, keďže pribudol symbol – ľadový stalagmit, ktorý označuje pneumatiku použiteľnú na zľadovatenom povrchu – teda na drsné zimné podmienky (s kovovými hrotmi).

Priľnavosť za mokra:

Schopnosť pneumatiky udržať kontakt s mokrou vozovkou sa nazýva priľnavosť za mokra. Európske hodnotenie sa v tejto oblasti zameriava predovšetkým na brzdné vlastnosti pneumatiky na mokrom povrchu. Táto charakteristika je klasifikovaná do tried od A po E. Pneumatiky s vynikajúcou priľnavosťou za mokra dokážu skrátiť brzdnú dráhu na mokrej ceste pri prudkom brzdení. V kritických situáciách môže aj pár metrov hrať zásadnú rolu.

Dôležité upozornenie: Počas jazdy vždy dodržiavajte odporúčané bezpečné brzdné vzdialenosti.

*Poznámka k meraniu: Testovanie sa vykonáva v súlade s metodikami definovanými v predpise EHK OSN č. 117. Treba mať na pamäti, že brzdná dráha sa môže líšiť v závislosti od štýlu jazdy a ďalších premenných.

wet-grip.png

Úspora paliva:

Vedeli ste, že pneumatiky môžu ovplyvniť až pätinu celkovej spotreby paliva vášho automobilu? Výberom pneumatík s vysokou úrovňou palivovej efektívnosti môžete na jednu nádrž prejsť dlhšiu vzdialenosť a zároveň znížiť emisie oxidu uhličitého. Palivová úspornosť pneumatík sa hodnotí na škále od triedy A (najlepšia spotreba paliva) po triedu E (najhoršia spotreba paliva), a to v závislosti od ich valivého odporu. Medzi susednými triedami sa spotreba paliva typicky zvyšuje približne o 0,1 litra na každých sto kilometrov jazdy. Jednoducho povedané, pneumatiky s nízkym valivým odporom potrebujú menej energie na otáčanie. To má za následok nižšiu spotrebu paliva a prispieva k ochrane životného prostredia.

fuel-efficiency.png

Hodnotenie hluku:

Európska únia pri hodnotení pneumatík berie do úvahy aj vonkajší hluk, ktorý pneumatiky produkujú počas jazdy. Výberom pneumatík s nízkou úrovňou hluku môžete prispieť k zníženiu hlukovej záťaže vášho okolia. Hlučnosť sa klasifikuje do troch tried: A, B a C. Miera hluku vydávaného pneumatikou pri valení sa meria v decibeloch (dB) a konkrétna hodnota je uvedená v spodnej časti informačného štítku. Pneumatiky s nízkou hlučnosťou dosahujú hodnoty medzi 67 a 71 dB. Najvyššie úrovne hluku sa pohybujú v rozmedzí 72 až 77 dB. Je dôležité vedieť, že už malý rozdiel v decibeloch znamená citeľnú zmenu v úrovni hluku. Napríklad zvýšenie hluku o iba 3 dB v skutočnosti znamená dvojnásobné zvýšenie vonkajšieho hluku, ktorý pneumatika vytvára.

noise-lavel.png