Načítavam

DOT - dátum výroby pneumatiky

Veľmi frekventovanou otázkou zo strany zákazníkov je, aký dátum výroby majú ponúkané pneumatiky. Keďže sa táto otázka vyskytuje stále častejšie, dovoľte, aby sme Vám vysvetlili ako to s výrobou pneumatík funguje. Výrobný proces pneumatiky je časovo zložitejší ako napr. upiecť rožok (dnes upečiem a zajtra je v obchode). Žiadať od nás na začiatku roka 2022 pneumatiku s dátumom výroby 2022 je požiadavka, ktorú Vám väčšinou nevieme splniť.

Jednoduchý príklad z praxe:

Na sezónu jar 2022 objednávame pneumatiky už v októbri alebo v novembri roku 2021.

Výrobcovia nám pneumatiky okamžite dodávajú v decembri 2021 alebo januári roku 2022. Aby nám ich ale mohli dodať, musia byť najskôr vyrobené. Čiže výroba musela prebiehať niekedy v období júna až novembra 2021.

Z toho vyplýva, že ak jarná sezóna prebieha napr. v apríli 2022, tak máme na sklade minimálne 5-mesačné až ročné pneumatiky, ktoré sú ale práve pre túto jarnú sezónu vyrábané. Poprední výrobcovia pneumatík, s ktorými máme podpísané zmluvy, majú v zmluvách zakotvené, že pneumatiky s dátumom výroby do 24 mesiacov musíme prebrať bez výhrad. Z toho vyplýva, že vo väčšine prípadov nevieme splniť požiadavky typu: "chcem mesačnú pneumatiku" a pod. Sú ale aj výnimky, keď výroba práve prebieha a na sklad nám prídu počas sezóny ešte „teplé“ pneumatiky priamo z výroby, ktoré majú len 2 či 3 týždne. To sa ale nedá dopredu vedieť. Samozrejme, ak máme tovar priamo na sklade v Košiciach, radi Vám preveríme dátum výroby. Prosím, nežiadajte od nás preverenie dátumu výroby pneumatík ak sú ešte na centrálnych veľkoskladoch či veľkoskladoch výrobcov pneumatík. Výrobcovia nám neposkytujú tieto informácie, pretože to ani nie je možné fyzicky zvládnuť pri obratoch niekoľko tisíc pneumatík denne a nie je pochopiteľne ani ochota z ich strany to robiť.
Nižšie uvádzam stanoviská výrobcov pneumatík k dátumu výroby pneumatiky:

Stanoviská výrobcov

Michelin

banany.png

OTÁZKA: Prečo Michelin poskytuje tieto informácie o starnutípneumatík?

ODPOVEĎ: Pretože ohľadne starnutia pneumatík existujevšeobecne rozšírená mylná predstava. Nezabudnite: najdôležitejšímúdajom NIE JE to, kedy bola pneumatika vyrobená (DOT), ale kedy bolanamontovaná na vozidlo.

OTÁZKA: Pneumatika významne nestarne, pokiaľ nie jenamontovaná na vozidlo. Prečo?

ODPOVEĎ: Pred montážou je pneumatika nenahustená,nezaťažená a vystavená minimálnym teplotným výkyvom na miesteuskladnenia.

OTÁZKA: Ak dátum výroby nie je dôležitý, čo JE teda dôležité?

ODPOVEĎ: Dôležitý je dátum, kedy je pneumatika namontovanána vozidlo. Počas používania je pneumatika vystavená veľkému množstvunegatívnych vplyvov, nárazom a ďalším jazdným podmienkam, ktorésa nevyskytujú pri jej skladovaní. Preto začína pneumatika po montáživýznamne starnúť.

OTÁZKA: Existujú nejaké štúdie, ktoré potvrdzujú,že starnutie pneumatík je nepodstatné pri skladovaní a začínasa významne prejavovať až po montáži?

ODPOVEĎ: Boli uskutočnené tri štúdie v Kórei, Nemecku aSaudskej Arábii. Štúdie v Kórei a Nemecku potvrdili, že neexistujúžiadne rozdiely vo výkonoch novo vyrobenej pneumatiky a pneumatikyskladovanej tri roky. Štúdia zo Saudskej Arábie svedčí otom, že pneumatika používaná na vozidle počas jedného roka vykazujerovnaké známky starnutia ako pneumatika skladovaná desať rokov.

OTÁZKA: Pneumatiky začínajú po montáži na vozidlo starnúť. Ako Michelin odporúča sa o ne starať?

ODPOVEĎ: Po montáži vyžadujú pneumatiky počas svojhoprevádzkového života špeciálnu starostlivosť, ktorá pri skladovaní nie jepotrebná, a to: kontrola tlaku hustenia, správne nastavená geometriavozidla, kontrola poškodenia, meranie hĺbky behúňa.

Continental

Životnost nových (nepoužívaných) pneumatik pro osobní a dodávková vozidla.

Starnutie pneumatiky je prejavom chemických a fyzikálnych procesov, ktoré prebiehajú veľmi pomaly pri nových, nepoužívaných pneu ak sú správne skladované.

Pri skladovaní za odporúčaných podmienok (napr .: v chlade, suchu, mimo dosahu priameho svetla, chemických látok a zdrojov ozónu), bude si pneumatika udržiavať svoje pôvodné dobre vyvážené vlastnosti po dlhé časové obdobie. , Správne skladované a nepoužívané pneumatiky do veku 5. rokov môžu byť predávané ako nové pneumatiky a je možné ich dať do normálnej prevádzky. (Continental neodporúča nákup alebo používanie použitých pneumatík, ktoré majú neznámu históriu.)

Poznámka: Záručná doba začína dátumom kúpy pneumatiky. Continental odporúča, aby všetky pneumatiky (vrátane rezervných pneu), ktoré sú staršie ako 10 rokov - od dátumu výroby - boli nahradené novými pneumatikami.

GOODYEAR DUNLOP SLOVAKIA

Vek pneumatík

Problematika životnosti pneumatík pre osobné vozidlá sa opäť objavuje v médiach s rôznymi odporúčaniami, ktoré by mali spotrebitelia brať do úvahy pri nákupe pneumatík.

Mali by sme požadovať „nové“ a „čerstvé“ produkty a pri nákupe kontrolovať dátum výroby (tzv. DOT číslo)?

Základným faktom je, že neexistujú žiadne vedecké a technické údaje na určenie maximálneho veku novej, nepoužitej pneumatiky pre osobné a ľahké nákladné vozidlá!

Napriek tomu je dôležité vziať do úvahy podmienku, že pneumatiky musia byť riadne uskladnené.

Doporučenie médií by síce nemalo byť chápané ako minimálna prevádzková životnosť pneumatiky, ale predajcom radíme - z dôvodu adekvátneho obehu skladových zásob - dodávať pneumatiky od Goodyear Corporation koncovým užívateľom do 5 rokov od dátumu výroby.

V hlavných európskych krajinách spôsobila otázka prevádzkovej životnosti pneumatík reakciu niekoľkých špecializovaných časopisov, národných asociácií distribútorov pneumatík, predajcov a tiež výrobcov. Upozorňujú na to, že pneumatika nie je tovar krátkodobej spotreby a zákazníci sú často dezinformovaní médiami! Čo majú špoločné je dôraz na vhodné podmienky skladovania pneumatík a princípov údržby. Okrem profesionálnych doporučení mnohí hľadajú odpovede v národnej legislatíve, prevádzkových predpisoch a ďalších dokumentoch, kde sa snažia nájsť čokoľvek o časovom limite od dátumu výroby, do ktorého musí byť pneumatika predaná. Nižšie uvádzame niektoré z najznámejších a najbežnejších doporučení od rôznych organizácií:

Názor technickej asociácie:

Európska technická organizácia výrobcov pneumatík a diskov (ETRTO). Vo svojej oficiálnej publikácii ETRTO uvádza doporučenia na skladovanie pneumatík, duší a diskov. Tento samotný dokument nemá právnu účinnosť, ale v praxi je možné sa jeho smernicami bez problémov riadiť. Doporučenia nedefinujú časový limit na predaj pneumatiky, ale sústredia sa na správne skladovanie, aby sa zachovali vlastnosti pneumatiky. Správne skladovanie znamená okrem iného ochranu pred vysokými teplotami, zmenami teplôt, vlhkosťou, ozónom, ultrafialovým žiarením, tukmi a agresívnimi chemikáliami.

Pneumatiky Goodyear Corporation sú vyrábané v súlade s predpismi ETRTO tak, aby boli odolné voči prirodzenému starnutiu pneumatík a tým získali veľmi dlhú životnosť.

Európske krajiny:
Časový limit pre pneumatiky považované za nové (pokiaľ sú správne skladované) a ako také predávané, je možné nájsť v britskej norme BS AU 50. Tá hovorí,že pneumatika môže byť staršia ako 6 rokov, pričom Národná asociácia distribútorov pneumatík (NTDA) v tejto súvislosti zmieňuje 5 rokov od dátumu výroby. Nemecké asociácie gumárenského priemyslu, výrobcov pneumatík a predajcov pneumatík hovoria o tom, že pneumatiky sa považujú za nové, pokiaľ sú mladšie ako 5 rokov. Je zaujímavé, že dokumenty zmienených organizácií nehovoria o tom, že by po tejto dobe pneumatiky nemali byť predávané alebo neboli vhodné pre svoj účel. Napriek tomu by pred predajom mali byť prehliadnuté odborníkom alebo by malo byť vyžiadané stanovisko výrobcu..

Stanovisko spoločnosti Goodyear:

  • Pneumatiky značiek Goodyear Corporation (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Debica) a ich súčasti (duše, pásky) sú navrhnuté tak, aby odolávali veľkým silám, záťaži, vystaveniu na slnku a prevádzkovým teplotám po celú dobu životnosti. Aby si pneumatika udržala svoje vlastnosti, sú jej komponenty vyrábané z optimálnej zmesi voskov, antioxidantov a antiozonantov.
  • Uskladnené i používané pneumatiky si udržia adekvátne vlastnosti, pokiaľ sú správne udržované, nie je s nimi nevhodne manipulované a sú uskladnené v správnych podmienkach.

Adekvátne uskladnenie je zásadne dôležité.
Preto si uskladnené pneumatiky udržia svoje pôvodné vlastnosti. Je potrebné si všimnúť, že pri používaní sa samozrejme niektoré vlastnosti menia kvôli pomalému ale trvalému opotrebeniu, t.j. dochádza k postupnej strate hĺbky kanálikov dezénu.

Niektoré vlastnosti časom degradujú, ale iné sa zlepšujú. Napríklad odolnosť voči aquaplaningu a opotrebeniu na mokrom povrchu se obecne znižujú. Na druhej strane ovládanie a opotrebenie na suchom povrchu sa optimalizujú. Takže s rozumným prístupom môžu vodiči prispôsobiť svoj štýl jazdy stavu opotrebenia pneumatík na svojom vozidle.

O spoločnosti Goodyear
Goodyear je jedným z najväčších výrobcov pneumatík na svete. Zamestnáva približne 71 tisíc ľudí. Vyrába produkty na 55 miestach v 22 krajinách po celom svete. Jeho dve inovačné centrá - Akron v americkom Ohiu a Colmar-Berg v Luxembursku - usilovne pracujú na vývoji najmodernejších produktov a služieb, ktoré nastavujú technologické i výkonnostné štandardy pre celý odbor. Pre viac informácií o Goodyear Corporation a jeho produktoch navštívte www.goodyear.sk.