Načítavam

2025 Vi Bilägare Test letných EV pneumatík 235/55R19

Poradie Pneumatika Sucho brzdenie [m] Mokro manévrovanie [s] Mokro brzdenie [m] Aquaplaning rovno [Km/h]
1. miesto Michelin Pilot Sport 4 43.9 71.4 42.7 91.7
2. miesto Nokian Hakka Black 3 42 71.9 41.6 84.9
3. miesto Pirelli Scorpion 42 72.9 42.9 86.6
4. miesto Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 42.9 72.3 44 82.9
5. miesto Continental PremiumContact 7 42.9 72.2 43.9 81.6
6. miesto Hifly HP801 46.6 73.8 47.8 88.5

Zdroj:

Kia EV6-02.png

Test letných pneumatík pre elektrické auta SUV

Testovanie letných pneumatík je v plnom prúde a pozornosť si čoraz viac zaslúžia aj menej známe motoristické časopisy ako aj napríklad fínsky Vi Bilägare, ktorý vykonal test letných pneumatík so zameraním na elektrické autá SUV. Elektrické autá sa k pneumatikám správajú odlišne ako autá so štandardným spaľovacím motorom. Je to hlavne kvôli vyššej hmotnosti vozidla a inému rozloženiu váhy. Ďalším faktorom je prudšie rozbiehanie a brzdenie.
Testované letné pneumatiky sú síce štandardné after-marketové produkty ale s certifikáciou pre elektrické autá. Pre porovnanie sa magazín rozhodol zaradiť do testov aj OE pneumatiky – s presnou špecifikáciou podľa výrobcu vozidiel. Išlo o originálne pneumatiky pre Volvo a VW. Zaujímavá myšlienka, len výsledky môžu byť trochu skresľujúce, keďže testovaním vozidlom bola Kia EV6 ( elektrické vozidlo ) a niektoré testy sa dokonca robili s autom Tesla Model Y. Keďže OE pneumatiky boli pre VW a Volvo, mohli sa na iných autách správať odlišne. Na druhej strane sú to pneumatiky pre SUV a testovali sa dokonca dva rôzne špecifikácie, takže výsledky by nemali byť veľmi odlišné. Pri porovnávaní výsledkov sa do úvahy bralo hodnotenie stále len jednej OE pneumatiky.
Testy prebiehali v Španielsku, pri Madride a hoci bolo na tento kraj pomerne chladno ( cca 10°C) nezabúdajme, že išlo o fínsky test a v tejto krajine je táto teplota na jar a jeseň bežná.

Testovené pneumatiky:

Okrem porovnania štandardných pneumatík a vyhlásení víťaza prebiehala aj súťaž medzi OE a štandardnými pneumatikami. Ako sme už spomínali, pneumatiky pre EV musia znášať väčšiu záťaž vo všetkých jazdných kategóriách a preto každého zaujímalo ako dopadnú pneumatiky, ktoré sú vyrábané štandardne pre širokú škálu vozidiel v porovnaní s pneumatikami vyrobenými na základe špecifických požiadaviek výrobcov vozidiel.
Názvy výrobcov testovaných EO pneumatík, testeri zámerne neuvádzajú. Ako uvidíte z výsledkov, mohli by títo výrobcovia čeliť kritike, ktorá však nemá padať na ich hlavy ale na hlavy výrobcov vozidiel, ktorí určujú špecifikáciu pri výrobe pneumatík.

Test 235-55-19 - tabulka Udaje o pneumatikach.png

Sucho – Testy brzdenia a Handlingu ( ovládateľnosť )

V teste sa objaví viac disciplín, ktoré sú hodnotené subjektívne vodičom vozidla. V tomto prípade sú udeľované body od 1 do 5, pričom viac je lepšie.
V brzdení na suchu sa najlepšie darilo Pirelli Scorpion aj Nokian Hakka Black 3. Obidve pneumatiky majú identickú brzdnú dráhu. Do tabuľky sa tentokrát dostal OE pneumatika VW, ktorá mala o 2,4m dlhšiu brzdnú dráhu ako najlepšie letné pneumatiky. EO pneumatika Volvo na tom bola trochu lepšie ale stále zaostáva za prémiovými pneumatikami.
V Handlingu boli najlepší Continental PremiumContact 7 a SUV Michelin Pilot Sport 4 s plným počtom 5 bodov. Z OE pneumatík bola do grafu zaradená OE VW, ktorá získala len 2 body. EO pneumatika Volvo si počínala zase trochu lepšie a dostala 3 body ( nie je v grafe).

Test 235-55-19 - Graf Sucho.png

Mokro – Testy brzdenia, Handling a zdolanie trati ( okruhu )

Víťazom v mokrom brzdení je Nokian Hakka Black 3 s brzdnou dráhou 41,6 metra. Michelin aj Pirelli jej však dýchajú na chrbát s minimálnym rozdielom. OE pneumatiky na tom stále nie sú najlepšie a bojujú o predposledné miesto s lacnou pneumatikou Hilfi. Brzdná dráha EO VW je o 5,5metra dlhšia ako mal Nokian. EO Volvo je na tom lepšie a rozdiel je 3,2 metra.
V ovládateľnosti to všetkým natrel Michelin Pilot Sport 4 a bol najrýchlejší na trati. Za ním nasledujú Nokian, Continental a GoodYear. OE Volvo sa dostala za najhoršiu prémiovú pneumatiku ale EO VW bola úplne najhoršia a tak v tomto teste originálne pneumatiky močia na poslednom mieste.
Pri jazde na mokrom okruhu bol najlepší Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. V tomto prípade sa meria bočná priľnavosť a rozdiely v časoch sú minimálne. No napriek tomu OE pneumatiky dosiahli také výsledky, že obe patria na predposlednú pozíciu. Vôbec nepresvedčili a porazili len lacnú budget pneumatiku.

1.png
2.png
3.png

Aquaplaning

Najvyššiu rýchlosť bez straty kontaktu s vozovkou predviedol Michelin Pilot Sport 4 SUV. Konkurovala mu lacná pneumatika Hilfi, ale s dosť veľkou stratou. Na poslednom mieste sú zase referenčné OE pneumatiky. Ako vidieť dobré jazdné vlastnosti nie sú prioritou výrobcov vozidiel.

Test 235-55-19 - Graf Aquaplaning.png

Komfort a Hlučnosť:

Prechodom z bezpečnostných testov do komfortnej zóny sa začínajú OE pneumatiky zlepšovať.
Subjektívne hodnotenie pohodlnosti jazdy vynieslo Pirelli Scorpion aj lacnej Hifly HP801 najviac bodov – 5 . OE pneumatiky dostali zhodne po 4 body a začína sa črtať na aké vlastnosti sa upriamila pozornosť výrobcov vozidiel.
Najtichšie letné pneumatiky boli Nokian Hakka Black 3 so špeciálnou technológiou SilentDrive a dostali 5 bodov. OE Volkswagen získala 4 body a OE Volvo o jeden menej – 3 body.

Test 235-55-19 - Graf Komfort a Hlucnost.png

Záver testu:

Samotný test nám ukázal, že výrobcovia vozidiel v prvom rade uprednostňujú nízku hlučnosť a malý valivý odpor, vďaka ktorému má pneumatika lepší kilometrový dojazd. Bohužiaľ na bezpečnostné jazdné vlastnosti ako je brzdná dráha a ovládateľnosť sa až taký veľký dôraz nekladie. Je to aj logické, keďže malý valivý odpor so sebou prináša aj malú priľnavosť. Výrobcovia sa tento handicap snažia vyriešiť novými zmesami a technológiami. Ako sa zdá na OE pneumatiky, sa možno veľkému tlaku na nízku cenu do prvovýroby, nedostáva toľko kvalitného materiálu.Každopádne na základe týchto testov by sme mali viac odporúčať štandardné letné pneumatiky s certifikáciou pre EV ako letné pneumatiky so špecifikáciou pre konkrétne vozidlo. Ale pozor, sú EV vozidlá, alebo prémiové autá, kde je OE špecifikácia naozaj nevyhnutná. Ak tam dáte iné pneumatiky môžete mať problém s prezúvaním na pôvodné disky.

Ak sa neviete rozhodnúť, ktoré pneumatiky sú pre Vás vhodnejšie, radi s Vami výber nových pneumatík preberieme a pokúsime sa navrhnúť najlepšiu alternatívu.
V našom e-shope nájdete širokú ponuku rôznych letných pneumatík, zimných pneumatík a celoročných pneumatík, od klasických až po ozajstné off-road pneumatiky, s ktorými si na netradičných terénoch môžete dovoliť oveľa viac ako s bežnými pneumatikami.
Radi Vám poradíme pri výbere pneumatík aj v našej kamennej predajni a pneumatiky si viete prezuť v našom pneuservise.
Navštívte nás v Košiciach na Popradskej ulici (benzínová pumpa ORLEN) alebo zavolajte na telefónne čísla:

+421 (0) 55 78 99 273, +421 (0) 905 606 842